Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek, die te maken heeft met je Mac!

Je bent niet ingelogd.

• #1 25-10-2009 18:25

Sypie
    24/7 MacGek

Overal bij je bestanden kunnen komen.

Er zijn in de loop der tijd al aardig wat mogelijkheden gekomen om overal ter wereld bij je eigen bestanden te komen. Het begon allemaal met het overnemen van je computer door middel van een remote verbinding. Deze verbinding kon met VNC, Remote Desktop en een eigen webserver toch opgezet worden. Tegenwoordig zijn er andere manieren om bij je belangrijke bestanden te kunnen komen. Hieronder enkele voorbeelden waarmee iedere Mac gebruiker vrij eenvoudig gebruik van kan maken.

Om te beginnen is er Evernote. Met Evernote kun je snel afbeeldingen, notities, PDF-bestanden, websites en nog veel meer toevoegen aan je plakboek. Dit kan op de Mac met het programma wat gratis is te downloaden. Via de website moet je een account aanmaken. De gratis versie heeft een beperking in de grootte van de totale opslag en de grootte van de maandelijkse datastroom.  Ondanks deze beperkingen is het best vertoeven met Evernote. Om eens te proberen is het echt wel de moeite waard. Voor de mensen met een iPhone of iPod Touch: Er is ook een App te downloaden via de App Store.

Daarnaast is er LogMeIn, waar ik al eerder over schreef. Via deze website kun je een account aanmaken en een stukje software installeren. Op het moment dat je je Mac toegevoegd hebt aan je account, alleen mogelijk als je de software ook geïnstalleerd hebt, kun je via een andere Mac buiten je eigen netwerk de Mac overnemen die je hebt toegevoegd. Een andere voorwaarde om dit te laten slagen is het niet in slaap zetten van je Mac. Een slapende Mac kan niet benaderd worden. Om een slapende Mac wakker te maken kun je andere trucjes uithalen waar ik later nog eens over wil schrijven.

Op het moment dat de LogMeIn instellingen zijn gemaakt kun je op een andere computer (Windows, Linux of Mac) via de webbrowser remote werken op je eigen computer. Deze verbinding wordt opgezet door een stukje Java. Het is dus wel handig dat de browser die je gebruikt hier mee om weet te gaan en Java geïnstalleerd is op de computer waarmee je je eigen Mac overneemt. LogMeIn is ideaal voor mensen die computers van bekenden over moeten nemen omdat die niet weten om te gaan met hun systeem of omdat er regelmatig problemen zijn. Zo hoef je de deur niet uit en zijn beide partijen snel van hun problemen verlost. Een iPhone applicatie is er ook voor LogMeIn maar kost €22,99...

Een andere manier om bij je bestanden te kunnen komen is Dropbox. Dropbox is een applicatie die op je Mac een map aanmaakt die je in de Finder kunt zien. Alles wat in deze map staat wordt op de servers van Dropbox gezet. Ook hier moet je een account aanmaken op de website van Dropbox en deze gegevens invoeren in de software die je geïnstalleerd hebt op je Mac. De bestanden die je in de map van Dropbox zet op je Mac staan binnen enkele seconden al beschikbaar op de servers, afhankelijk van de uploadsnelheid en grootte van de bestanden. Het makkelijke van Dropbox is dat je op meerdere computers gebruik kunt maken hetzelfde account zodat je niet met USB sticks heen en weer hoeft te slepen. Ook over een grote afstand is dit een ideale oplossing omdat je geen bestanden meer hoeft te mailen. Je kunt bestanden meteen openen vanuit de Dropbox map op je computer. De gratis versie heeft een limiet van 2 Gb. Dit lijkt klein maar als je de gemiddelde grootte van je documentenmap bekijkt dan valt dat best mee. Door Dropbox te gebruiken kun je ook via de browser van ieder willekeurige computer bij je bestanden komen. Je kunt zelfs bestanden vanaf de vreemde computer naar je account uploaden zodat je ze thuis op je schijf krijgt zodra je Mac weer verdinging heeft met het internet.

Toevoeging:

Uiteraard moet ik MobileMe niet vergeten. Deze dienst van Apple biedt de mogelijkheid om je bestanden ook via de Finder in een map te plaatsen zodat je er op andere plaatsen weer bij kunt. MobileMe werkt, net als de andere opties, ook op de PC. Het enige wat MobileMe heeft wat de andere oplossingen niet hebben is het synchroniseren van je iCal, Adresboek en Mail. De ruimte die je online hebt om je bestanden te parkeren is 20Gb. In deze 20Gb kun je een heleboel data parkeren die belangrijk voor je is om op meerdere plaatsen tot je beschikking te hebben. Je kunt de bestanden op andere computers benaderen via ene webinterface, net als de eerder genoemde producten. Een proefabonnement van MobileMe kun je hier aanvragen. Een jaarabonnement kost je €79 voor 1 account en een schijfruimte van 20Gb. Als je meer accounts wil, voor je gezinsleden bijvoorbeeld, of 40Gb meer ruimte dan kost dat uiteraard iets meer.

Als jullie nog meer manieren hebben om je bestanden te benaderen op afstand dan mag dat te kennen geven in de reacties. Ik ben heel benieuwd of er nog betere, makkelijkere en uitgebreidere manieren zijn.

http://punbb.org/docs/screens/punbb_logo.png

#2 25-10-2009 19:15

Peter
    Doorknoper

Re: Overal bij je bestanden kunnen komen.

Jammer dat je nu voorpagina-nieuws gaat maken over het gebruik van programma's van derden, terwijl er ook een aantal zaken niet helemaal kloppen in je verhaal. Als je MobileMe van Apple gebruikt, maak je gebruik van een SSL-verbinding met de Apple-server en als je het goed instelt in je systeemvoorkeuren, wordt een Mac keurig "gewekt" als hij voor een "remote"-verbinding benaderd wordt. Zo ook voor het ontvangen van faxen, wordt de Mac netjes gewekt. Komen helemaal geen truuks bij kijken dus.
    Ik zal MobileMe keurig behandelen in het Apple-programma-gedeelte van het forum.

Ben je de weg kwijt??

#3 25-10-2009 20:44

Sypie
    24/7 MacGek

Nooit aan MobileMe gedacht, ik maak daar zelf geen gebruik van.

Verder ben ik benieuwd welke informatie niet helemaal klopt, ik heb dat toch allemaal nagekeken en geprobeerd

Het doel van dit verhaal is dat er door veel Mac gebruikers gevraagd wordt hoe ze zoiets op kunnen lossen. Door dit op de voorpagina te zetten leest iedereen het en komen er hopelijk nog meer van dergelijke oplossingen.

#4 25-10-2009 21:24

Peter
    Doorknoper

Dat begrijp ik wel. Maar een Mac kan via sftp worden "wakker" gemaakt als je het op de juiste manier instelt. Daarbij kun je zelfs instellen dat b.v. alleen jijzelf de enige mag zijn die toegang mag hebben tot je Mac. Ook de SSL-verbinding via MobileMe is erg belangrijk als je wilt dat niemand anders iets met je files te doen heeft. Voor een duppie op de eerste rang, betekent nog geen veilige verbinding.
    Maar ik snap wel dat je leuke oplossingen wil aanbieden aan onze Maccers. Elke mogelijkheid is het natuurlijk waard om onderzocht te worden.

Ben je de weg kwijt??

#5 25-10-2009 23:07

Sypie
    24/7 MacGek

LogmeIn maakt gebruik van Open SSL: Beveiligingsinformatie
    Dropbox maakt ook gebruik van SSL:Beveiligingsinformatie
    Evernote maakt ook gebruik van SSL:Beveiligingsinformatie

In dat opzicht zijn alle oplossingen dus op het eerste gezicht goed beveiligd. Er vanuitgaande dat dit ook daarwerkelijk zo is zitten de verschillen dus in het gebruikersgemak, de limieten, snelheden en mogelijkheden.

#6 25-10-2009 23:38

Peter
    Doorknoper

En de kosten natuurlijk. Maar er komen nog wat zaken aan de orde. Ik vind het knap dat je alternatieven hebt uitgevogeld voor MobileMe en dan speciaal voor interactie tussen de Mac's en de iPhone/iPod Touch. Ik ben me even in scripten aan het verdiepen. Ik zal nog moeten gaan studeren denk ik. Daarover later meer. Morgen zal ik de MobileMe gegevens posten in Apple applicaties.

Ben je de weg kwijt??

#7 26-10-2009 06:59

Sypie
    24/7 MacGek

MobileMe heb je al eens besproken ;-)

#8 26-10-2009 10:15

Peter
    Doorknoper

Ik zat al te zoeken, maar ik heb wat screenshots i.v.m. het gebruiksgemak en de instellingen.

Ben je de weg kwijt??

Bulletin Board voettekst

Aangestuurd door PunBB and PunPortal - © 2007–2009 Mac4Dummies.nl