Geen vraag te gek, die te maken heeft met je Mac!
Je bent niet ingelogd.
Dan eindelijk is het zo ver. Er is een firma in het tekort van Apple gestapt. Daar waar de fabrikant van de mooi vormgegeven computers het nalaat om ondersteuning en hardware te bieden voor BluRay, de nieuwe standaard als opvolger van de DVD, is het nu mogelijk om zelf je Mac een boost te geven met een speciaal gemaakte upgrade set.
De firma AMEX Digital heeft een BluRay drive in de handel (ik kan zo snel niet ontdekken of ze deze zelf gemaakt hebben) waarmee je je Mac, die voorzien moet zijn van een NVIDIA GeForce 9300M videokaart, kunt voorzien van dit nieuwe medium. Het voordeel van deze upgrade set is dat deze perfect geschikt is voor de nieuwere Mac mini's. Hierdoor krijgt dit kleine dreumesje nog meer mogelijkheden als multimedia pc bij de TV. In iedere woonkamer zou dit kunnen staan als vervanger van de DVD speler, CD speler en een radio. Lang leve de Apple in de woonkamer of bioscoopkamer.
Voor de geïnteresseerden, het setje kost slechts $199 (€136,- ) waardoor deze upgrade nog best meevalt.
Ik ben heel benieuwd wie dit ziet zitten als een perfecte oplossing voor het gebruik van de Mac mini.
Bron:MacFreak.nl.
Hahaha.... leuk bericht. Met die upgrade begint het pas natuurlijk.....
Je moet Toast 10 hebben om BluRay te kunnen branden en als je daarnaast eerst je films alleen maar via iMovie hebt voorbereid, sta je een ezel aan een racewagen te binden. Dat wil niet zeggen dat het best leuk kan zijn voor de consument natuurlijk, die pas daarna schrikt van de bijkomstigheden.
Als het puur om data-opslag gaat is het wel interessant, maar dan vraag ik me af welke consument nou echt op zoek is naar DVD-opslag van 54 GB per schijf. Fotograven en kunstenaars audio/visueel e.d. die kunnen daar wel wat mee, want je kunt natuurlijk al wel mooi alle ruwe data van een filmproject op zo'n schijf branden om te bewaren. Dit soort Maccers werkt niet met de Mini, maar meestal met een iMac. En daar zijn al een tijdje externe brander/lezers met BluRay op Firewire 800 e.d. te koop.
De prijs in dit artikel is wel hoopgevend. Misschien gaan binnenkort ook de prijzen in de breedte naar beneden. Op het moment dat erop gaat lijken dat dit algemeen gangbaar gebruikgoed gaat worden, gaat Apple het beslist invoeren, met het voordeel dat het dan ook door je systeem wordt ondersteund en dat de drive "bootable" is.
Voor het archiveren valt het nog tegen inderdaad. Voor het gebruik van je Mac als mediacenter is dit natuurlijk een ideale oplossing.
Daar komt nog bij dat ik vergeten ben te schrijven dat je dan eigenlijk ook een HD of (nog beter) een BluRay filmcamera moet gebruiken. En die laatste heb ik nog niet gezien. Ik chargeer nu eigenlijk een beetje, maar als je eens technisch naar zo'n nieuwe HD-film gaat kijken, die dan ook op een groot nieuw scherm wordt gedraaid, dan zie je een totaal andere weergave dan op je oude tv. Alles wordt heel scherp en hard weergegeven en het wordt heel moeilijk om beelden te maken die dezelfde warmte uitstralen, die op de "oude" apparaten normaal was. Daar ligt nog een hoop werk te doen.
Er zullen sinds 2007 al wel meer camera's op de markt zijn gekomen. Belangrijk is dat je een camera hebt met een Firewire aansluiting, want via usb wordt het rommelen i.p.v. werken.
Aangestuurd door PunBB and PunPortal - © 2007–2009 Mac4Dummies.nl