Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek, die te maken heeft met je Mac!

Je bent niet ingelogd.

• (Resolved)
  • #1 30-06-2010 13:38

monja
    Dummie

mail versturen met Word, wat niet geopend kan worden door anderen!

`Beste'

Ik ben met recht een Dummie.

Ik heb nu 3 maanden een MAC met leopard! Tevens heb ik om documenten aan te maken Word  (speciaal voor de mac) erbij aangeschaft. So far so good.  Omdat ik niet wilde dat er office op mijn mooie mac kwam!

Nu ben ik via mijn mail een cv aan het versturen voor mijn sollicitatie. Het vreemde is, dat de ontvangende partij mijn mail kan lezen, maar mijn Word document niet. Ondanks dat het Word voor de mac, door de store speciaal was aangeprijsd. Het zou leesbaar zijn door andere pc's! (die op windows draaien! 

Zo wordt ik nooit uitgenodigd voor een gesprek. sad

Wie kan mij hierbij helpen.

Laatst bewerkt door monja (30-06-2010 13:52)

#2 30-06-2010 14:39

michelvdb
    Rondzoeker

Re: mail versturen met Word, wat niet geopend kan worden door anderen!

Mac OS X heeft enkel handigheidjes aan boord waarmee je dat probleem kunt omzeilen.

• Kies in Mail om Windows-compatibele bijlagen te versturen.
    • Je kunt alle documenten als PDF bewaren met Archief > Druk af… > klik onderaan op de knop PDF en kies Bewaar als PDF. Die PDF verstuur je bij je sollicitatie. Je krijgt geen gezeur met 'onleesbare' documenten en je gebruikt een algemeen aanvaarde standaard.

Hier staat niets, dus iets…

#3 30-06-2010 14:49

monja
    Dummie

Michel,

Top. Ik ga het meteen proberen. En laat je weten of het gelukt is. Dank je voor deze tips.

Gr monja

#4 30-06-2010 17:01

Justhan
    Dummie

Je vertelt dat je nu drie maanden een iMac hebt, dus naar alle waarschijnlijkheid heb je Office 2008. Als je je documenten dan als [bestandsnaam].docx, is dat alleen leesbaar op die computers waarop een recentere versie van Word staat. Omzetting naar een ander officepakket is al helemaal een ramp. Om het leesbaar te houden, is dus opslaan als [bestandsnaam].doc een must. Dus opslaan als een Word 97-2004 bestand.
    Verder is - zoals michelvdb al zegt - bij het mailen het vinkje "versturen als Windows-compatible" heel belangrijk, niet alleen voor Word-bestanden, maar ook voor bijv. foto's in jpg.

#5 30-06-2010 17:50

michelvdb
    Rondzoeker

Ik stuur nooit .doc of .xls bestanden door. Verslagen, rekeningen en andere documenten waarvan ik niet wil dat de ontvanger ze al te gemakkelijk kan wijzigen stuur ik altijd in PDF.

Hier staat niets, dus iets…

#6 30-06-2010 18:16

Sypie
    24/7 MacGek

Monja, volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.

Als ik je probleem zo lees dan werk je niet met Word (een blauwe W in je Dock) maar met Pages (een inktpotje in je Dock).

Als je met Pages werkt dan moet je het bestand opslaan, bij het opslaan kun je kiezen voor het Bewaar als. Als je dit aanvinkt kun je het Pages bestand opslaan als een Word document, wat gelezen kan worden met Word voor Windows, wat je ontvanger waarschijnlijk heeft.

Mocht je Word voor de Mac hebben (wat dus eigenlijk Office for Mac is) dan moet je het doen zoals hierboven omschreven.

Allerbelangrijkste is nog om te melden dat de meeste mensen die je waarschijnlijk mailt een Pages document kunnen openen, omdat Word hier niet mee om kan gaan. Stuur bestanden per e-mail dus altijd als Word document óf als PDF. Iedereen kan PDF lezen mits ze daar een programma voor hebben. Dit programma is gratis voor iedereen. Een PDF kun je maken door je bestand te openen, een printopdracht te geven (CMD+P) en dan links onderin het print-venster te kiezen voor PDF -> Bewaar als.

http://punbb.org/docs/screens/punbb_logo.png

#7 30-06-2010 21:44

Justhan
    Dummie

michelvdb schreef:

Ik stuur nooit .doc of .xls bestanden door. Verslagen, rekeningen en andere documenten waarvan ik niet wil dat de ontvanger ze al te gemakkelijk kan wijzigen stuur ik altijd in PDF.

Het hang bij mij helemaal af van wat de bedoeling is. Soms wissel ik met collega's documenten uit, die dan verder bewerkt moeten worden en dan is bijv. een word-document wel zo handig. Als het inderdaad gaat om een brief of declaratie waarvan de inhoud niet mag worden gewijzigd, dan wordt het uiteraard een pdf.

#8 01-07-2010 13:31

monja
    Dummie

Mensen,

Het is mij helemaal duidelijk.  De brief met pdf bestand, is gelukkig goed aangekomen en ik mag mee in de selectie. En als het document nog verder verwerkt moet worden, vink ik het vinkje netjes aan.

Ik ben echt blij met jullie input.
    Thanks.

#9 01-07-2010 13:38

Peter
    Doorknoper

Hopelijk valt de selectie ook positief uit voor jou.

Ben je de weg kwijt??

Bulletin Board voettekst

Aangestuurd door PunBB and PunPortal - © 2007–2009 Mac4Dummies.nl