Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 13-01-2013 10:32

peterp0st
The Postman

Java verwijderen/de-activeren!

Na aanleiding van oa dit soort berichten wil ik dus alles wat java is voorlopig even verwijderen.Ik gebruik deze handleiding maar ik krijg dan de waarschuwing;

"WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss
or the deletion of important system files. Please double-check your
typing when using sudo. Type "man sudo" for more information."

Ik durf nu niet verder te gaan want misschien verwijder belangrijke systeembestanden.Kan iemand mij vertellen of het veilig is?
En moet ik de 'plist' bestanden verwijderen en Java uitschakelen in m'n browser? hmm

Laatst bewerkt door peterp0st (13-01-2013 11:09)

#2 13-01-2013 11:50

Roberta
Uskoke

Re: Java verwijderen/de-activeren!

1) Naar aanleiding van welk bericht?

2) Aan de hand van welke handleiding?

3) Over welk systeem spreken we?

#3 13-01-2013 11:57

peterp0st
The Postman

IK heb de links in de woorden "dit" en "deze" verstopt en het gaat in de waarschuwing over het besturingssysteem (OS X)

http://tweakers.net/nieuws/86606/apple- … -os-x.html

http://www.java.com/nl/download/help/ma … l_java.xml

#4 13-01-2013 13:03

Peter
Doorknoper

Peter je hoeft niks te verwijderen. Ga in Safari naar de voorkeuren en kies Beveiliging rn klik daar Java "uit".

Javascript kun je niet uitklikken want dan zijn de pagina's er niet meer uit als je ze bezoekt. Daarvoor heb ik een Javascript Blocker extensie (Extensie Galery) genomen die alleen de veilige scripts doorlaat. En dat werkt prima.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#5 13-01-2013 14:10

peterp0st
The Postman

Bedankt Peter ik heb ik de plugin gelijk bij alle browser geïnstalleerd.

citaat;
Volgens antivirusbedrijf Kaspersky was Java in 2012 de meest onveilige software ter wereld. Zo'n 35 procent van de kritieke beveiligingslekken op pc's zou erdoor veroorzaakt worden.

#6 13-01-2013 15:19

Sypie
24/7 MacGek

peterpost schreef:

besturingssysteem (OS X)

Gelukkit zijn alle versies vanaf 101 tot en met 10.8 dit. Kortom je zult met cijfers moeten komen wil je duidelijkheid scheppen.

Wat Apple vanaf versie 10.6.8 heeft ingebakken is een veiligheid die zij vanaf afstand bij jou kunnen activeren. Java is daarmee uitgeschakeld (ik weet de naam van de functie even niet meer uit mijn hoofd). Hiermee voorkomt Apple voor jou dat jouw Mac in problemen zou kunnen komen door Java. Je hoeft zelf dus niets uit te schakelen, het is al voor je gedaan. Verwijderen van Java hoeft niet, wat uitgeschakeld is kan niet aangesproken worden door een website. Veiligheid all over the place dus.

Zodra het lek gedicht wordt door Apple en Oracle krijg je een update voorgeschoteld en zal Java weer ingeschakeld worden.

Doe dus absoluut geen moeite om het handmatig te verwijderen want daarmee breng je jezelf in verlegenheid en in de problemen voor wanneer het wél is opgelost.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#7 13-01-2013 17:07

peterp0st
The Postman

Kortom je zult met cijfers moeten komen wil je duidelijkheid scheppen

Ah je bedoeld dus 'welke versie van het systeem'!Dat is 10.8(ik dacht iOS of OS X?)
Maar het is volgens mij al opgelost,ik keek in bibliotheek/internet plug-ins en zag geen Java staan.

Laatst bewerkt door peterp0st (13-01-2013 17:45)

#8 13-01-2013 20:33

Peter
Doorknoper

Sypie schreef:
peterpost schreef:

besturingssysteem (OS X)

Gelukkit zijn alle versies vanaf 101 tot en met 10.8 dit. Kortom je zult met cijfers moeten komen wil je duidelijkheid scheppen.

Wat Apple vanaf versie 10.6.8 heeft ingebakken is een veiligheid die zij vanaf afstand bij jou kunnen activeren. Java is daarmee uitgeschakeld (ik weet de naam van de functie even niet meer uit mijn hoofd). Hiermee voorkomt Apple voor jou dat jouw Mac in problemen zou kunnen komen door Java. Je hoeft zelf dus niets uit te schakelen, het is al voor je gedaan. Verwijderen van Java hoeft niet, wat uitgeschakeld is kan niet aangesproken worden door een website. Veiligheid all over the place dus.

Zodra het lek gedicht wordt door Apple en Oracle krijg je een update voorgeschoteld en zal Java weer ingeschakeld worden.

Doe dus absoluut geen moeite om het handmatig te verwijderen want daarmee breng je jezelf in verlegenheid en in de problemen voor wanneer het wél is opgelost.

Ik moet altijd goed blijven lezen.....

Mensen de nog een G4 of een G5 hebben (PPC) waar ze op werken, werken dus met OSX 10.4 of OSX 10.5 en voor die versies is het wel raadzaam om Java uit te schakelen in de "Voorkeuren" van Safari. Als je zelfs twijfelt kun je dat het best nu bij alle versies doen totdat Apple aangeeft dat Java weer een veilig item is geworden.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#9 13-01-2013 20:58

peterp0st
The Postman

Dat geld dus niet voor mij.Het spijt me dat ik jullie deelgenoot heb maakt in mijn paniek.Dit is dus weer zo'n voorbeeld van mijn digibeetisme.Oprecht excuses daarvoor.

Zoals je het nu omschrijft is het bij mij dus veilig,en nu maar wachten op de reparatie van Java.... wink

Laatst bewerkt door peterp0st (13-01-2013 21:07)

#10 14-01-2013 08:23

Sypie
24/7 MacGek

Wanneer Oracle en/of Apple met een update komen zal dat vast in het grote "Updates" draadje komen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Forum footer