Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 12-02-2013 16:37

peterp0st
The Postman

iMac sluit niet af

(Ik schrijf deze post vanaf m'n iPad want m'n desktop durf ik niet meer te gebruiken)

Als ik m'n Mac wil uitzetten dan blijft die 'hangen',een wit scherm met daarin het draaiende zonnetje.Gisteren heb ik het zo een uur laten doorgaan maar uiteindelijk moest ik hem toch,geforceerd, door de aan/uitknop langdurig ingedrukt houden,afsluiten.Vandaag heb ik 'schijfherstel' toegepast maar ook dat mocht niet baten.Wat kan ik nog meer proberen? sad

Laatst bewerkt door peterp0st (12-02-2013 16:40)

#2 12-02-2013 23:30

Sypie
24/7 MacGek

Re: iMac sluit niet af

Zitten er apparaten aangekoppeld tijdens het afsluiten (USB-schijven, DMG's en dergelijke)? Koppel deze eens af en kijk dan nog eens.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 13-02-2013 00:22

Peter
Doorknoper

Dat zal hij nu dus niet meer kunnen..... Ik denk dat peter per abuis juist een apparaat heeft afgekoppeld terwijl de Mac aan de sluier was. Klopt dat Peter?

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#4 13-02-2013 14:16

peterp0st
The Postman

Vandaag alle apparaten afgekoppeld,computer aangezet maar toen ik hem uit wou zetten bleef die weer hangen.
Het zou inderdaad kunnen dat ik een apparaat in de sluimerstand heb afgekoppeld zeker weten doe ik dat niet.

#5 13-02-2013 15:57

Peter
Doorknoper

Opstarten met spacebar ingedrukt geprobeerd?

Opstarten met "X" ingedrukt geprobeerd?

Als dat allemaal niet lukt zul je de OSX-recovery-stick moeten plaatsen en dan moeten opstarten. De rest en reparatie volgt dan vanzelf.

#6 13-02-2013 16:59

peterp0st
The Postman

Ik heb de twee eerste opties geprobeerd,helaas....
Nu moet ik dus voor de OSX-recovery-stick gaan .Dat is helemaal nieuw voor mij.

Laatst bewerkt door peterp0st (13-02-2013 17:02)

#7 13-02-2013 17:30

Peter
Doorknoper

Dat is (waarschijnlijk) voor ons allemaal nieuw. Als je opstart moet je de ctrl en de commando-toetsen allebei ingedrukt houden.

(Dat is voor Lion OSX 10-7

Maar mogelijk gebruik jij al Mountain Lion 10.8 en dan heb je helemaal geen stick nodig. Gewoon opstarten met cmd + R ingedrukt houden en de zaak wordt vanzelf gerepareerd.

http://www.apple.com/osx/recovery/

#8 13-02-2013 20:34

Sypie
24/7 MacGek

Ik zou eerst eens kijken wat Console zegt voordat je gekke dingen gaat uithalen. In Console staat op het moment van afsluiten vast wel een melding geregistreerd.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#9 13-02-2013 21:05

Peter
Doorknoper

Recovery is geen "gekke dingen".  Bovendien kan "Console" niets uitrichten als een Mac helemaal niks meer doet. Gewoon uitvoeren zoals Apple het voorschrijft!

#10 14-02-2013 16:11

Sypie
24/7 MacGek

Console gebruik je ook niet tijdens het vastlopen van een Mac maar na de tijd, om te kijken wát er fout ging en waar je Mac op stuk ging. Console kan je misschien een heel simpele code geven waardoor je bijvoorbeeld een .Plist verwijdert en daarmee het probleem kunt oplossen. Scheelt je tijd, werk en risico.

Forum footer