Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 24-02-2013 12:29

Coupe
Bugelaar

Handige gids voor Dummies?

Hebben jullie een tip voor me waar ik een Dummies handleiding met tips en trucs voor de Mac kan vinden? Ik wil graag meer weten hoe mijn Mac werkt en hoeik het maximale eruit kan halen.
Ik ben niet onbekend met Apple, want een iPod Classic 160 Gb en een iPad2, maar de macmini stelt me wel voor vragen...

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 24-02-2013 12:41

Peter
Doorknoper

Re: Handige gids voor Dummies?

Ik heb bij de "Slechte" (boekhandel) wel eens een boekje zien liggen voor "dummy's", die zijn er in uitvoering voor de Mac en voor iPad e.d.

Maar je kunt in feite hetzelfde en veel meer hier vinden.

Als je je Mac optimaal wilt blijven laten functioneren, moet je OSX ook zoveel mogelijk laten zoals het origineel is geleverd. Pas op met programma's die worden aangeboden als zijnde "handig" en "reinigend" e.d. en installeer vooral geen virus-scanners e.d. De naam Norton" is al helemaal een vloek voor je systeem.

Wat wil je met je Mac gaan doen?

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#3 24-02-2013 13:53

Coupe
Bugelaar

Ok, geen extra scanners en zo, ik begreep al dat Mac net als Ubuntu weinig last van virussen heeft.
Wat ik ermee wil gaan doen?
Schoonmaken, liefst ook van binnen, ik heb nu al heel veel stof uit de instroompoortjes aan de onderkant gepeuterd, maar ik vermoed dat ie van binnen behoorlijk vol zit. Een gids daarvoor zoek ik bij iFixit of zoiets, ik haal m pas los als ik goed gedocumenteerd ben.
Daarnaast gebruiken als pc:
Muziek draaien en afspelen via de hifistereo, met iTunes. Dat is inmiddels gelukt, ik heb iTunes weer gevuld met mijn iPod, rond de 110 Gb (16k aan nummers) met een programmaatje om de muziek terug te kunnen zetten. Ik ben gek van muziek en speel ook vaak mee met mijn bugel met bestaande nummers dus dat was mijn eerste en grootste prioriteit.
Verder gebruiken om af en toe mijn e-mail te kunnen lezen, om te kunnen surfen op internet, sollicitatiebrieven te schrijven en dat soort dingen. Misschien wat uitgebreider maken van teksten en dergelijke, hoofdzakelijk voor het werk, maar dat zie ik wel, dat is niet zo spannend.
Op termijn wil ik ook graag de Superdrive gaan gebruiken om DVD's af te spelen op de tv, maar dat heeft geen prioriteit want de gewone dvdspeler werkt nog.
Allemaal niet zo spannend, hoofdzaak voor mij om de Mini te kopen was het formaat (lekker klein en netjes in de woonkamer) en nagenoeg geen geluid, hij is echt superstil.
Ik merk overigens dat ik het ook leuk vind om van alles uit te zoeken en om met anderen te communiceren over het Macsysteem, gewoon omdat ik dan ook merk dat ik op gebied van automatisering tenminste niet helemaal stil sta, want mijn grootste angst is om op enig moment te merken dat ik nergens meer iets van snap. Bedenk dat ik 30 jaar geleden met een Dosmachine ben begonnen.....

#4 24-02-2013 14:43

Peter
Doorknoper

Ik ben jarenlang (vanaf iTunes 1) met dat programma bezig geweest en ik ben/was ook een freak. Als ik muziek opzet, wil ik het helemaal zuiver horen in perfecte kwaliteit.

Apple levert je een 256kbps bestand via iTunes, dat je in iTunes kunt omzetten naar Apple-Lossless. Van die A-Lossless bestanden kun je weer een heel goede audio-CD maken en evt. ook als back-up gebruiken.

Maar omdat ik zelf ook al redelijk wat muziek heb staan in iTunes, heb ik daarnaast mijn bestanden teruggebracht naar 256 - 300 kbps MP3. Die bestanden voldoen voor 99% aan de hoogste eisen en kun je goed genieten van klassieke muziek op je iPod of toren.

Dat heb ik dus gedaan om ruimte te maken op mijn interne schijf en om de snelheid van de Mac te behouden. Als je op een MacBook Lossless muziek afspeelt, Mail en Safari open hebt en ook b.v. "Voorvertoning" en dan ook nog eens met Pages of Office aan de slag gaat, krijgt hij het behoorlijk voor z'n kiezen.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#5 24-02-2013 15:09

Sypie
24/7 MacGek

Wanneer je denkt dat je aan het experimenteren (of zoals ik het noem "prutsen") gaat is het misschien handiger om een tweede account aan te maken met minder rechten. Wanneer je dit account helemaal aan gort hebt geholpen met je gepruts kun je die zo weer verwijderen en opnieuw beginnen, zonder dat dit invloed heeft op je hoofdaccount.

Ow, DVD's afspelen op je Mac? Je zet ze toch eerst lekker om naar een bestand en gaat dan het bestand lekker afspelen toch? Eenmalig je DVD's omzetten en daarna afspelen wanneer je maar wilt, erg handig.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 24-02-2013 18:57

Coupe
Bugelaar

@Peter: Ik ben een jaar of 15 terug begonnen met alle muziek die ik had op CD na aankoop van een iPod Classic 160Gb, te lezen in iTunes. En daarna naar mijn iPod over te zetten. Dat deed ik op een WindowsPC en heel regelmatig liep iTunes vast, was ik stukken kwijt, naja, niet lekker dus. Toen mijn PC voor de tigste keer vastliep op iTunes heb ik het hele ding op een externe HDD gekopieerd en heb Ubuntu op die Windowsmachine gezet. Daarna liep alle muziek perfect met Rhythmbox, synchroniseren en alles ging perfect...noit meer een vastloper of wat dan ook. Zoveel mogelijk CD's in Flac/Lossless.
Maar nu heb ik deze Mac pas, heb alle bestanden van mijn iPod weer gekopieerd naar de externe HDD, en of het allemaal vlekkeloos loopt wet ik nu nog niet precies, wel dat ik tot nu toe nog geen klachten heb. Voor mij is belangrijk of mij iPod ook nog compatible blijft met het Ubuntusysteem dat ik ook nog heb staan en of 'ie ook nog afspeelbaar blijft op mijn Alpineautoradio, die heeft een interface voor de iPod. In ieder geval is het proberen en uitvogelen een leuke bezigheid.
@Sypie: het prutsen met een tweede account...goeie tip, dat ga ik nadat ik mijn HDD weer compleet ter beschikking heb, uitproberen. en ook hoe ik DVD's het best via de TV afspeel, zo blijf ik mezelf bezighouden...alles op zijn tijd, ik kom denk ik dan zeker wer buurten voor tips.
Tot op heden mijn complimenten aan iedereen hier op dit forum, want ik ervaar het al bijzonder vriendelijk hoe jullie op al mijn stupiditeiten reageren!

#7 24-02-2013 20:51

Sypie
24/7 MacGek

Ow, en om even terug te komen op de vraag voor een handige gids voor Dummies. Binnenkort op MacWiki.nl.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#8 25-02-2013 22:22

Sypie
24/7 MacGek

Eventjes een sneeak-peak:
p17k9gat775n414a2nudu571dsi3.png

#9 26-02-2013 12:38

Coupe
Bugelaar

Ik zeg: "Doorgaan!"

Forum footer