Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 12-03-2013 18:05

Coupe
Bugelaar

Time Machine

Ik wil ook Back to the Future met Time Machine!
Ik lees me suf hier op dit forum en kom allerlei nieuwe dingen tegen. Zo ook Time Machine.
Toen ik deze Mac kocht gaf de vorige eigenaar gauw ff een demo van dat alles werkte en hij had het ook over Time Machine. Maar dat is allemaal aan me voorbij gegaan, nu lees ik er weer over.
Ik denk dat het ook voor mij verstandig is. Maar hoe gebruik ik die Time Machine? Zijn er hier op het forum links naar voor een échte DUMMIE zoals ik, of adviseren jullie om gewoon ff via het net te surfen?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 12-03-2013 18:42

Peter
Doorknoper

Re: Time Machine

Alles is erg simpel op een Mac. Net zo simpel als het dus voor een dummie moet zijn....

Sluit een nieuwe lege HD aan op je Mac en je krijgt een vraag voorgeschoteld of je die HD als TM wilt gaan gebruiken. Klik "ja" en de rest gaat vanzelf.

De eerste kopie die wordt gemaakt duurt het langst, daarna wordt alles automatisch bijgewerkt en duurt per keer maar seconden of minuten.

TM staat dan ook in je Dock en je kunt erin terugkijken in je historie en dingen terughalen die je mogelijk per abuis bent kwijtgeraakt.

TM is ook handig na een crash. Wordt ook alles automatisch weer terug gezet als je hetzelfde account aanmaakt.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#3 12-03-2013 18:53

Sypie
24/7 MacGek

Het aller makkelijkst is een USB schijf van 1 of 2TB, zo heb je ruimte genoeg voor je back-ups. Bij de allereerste keer aansluiten vraagt je Mac of je de betreffende schijf wilt gebruiken voor het maken van back-ups. Klik je op "Ja" dan zal de schijf gewist worden en gaat Time Machine z'n gangetje. Boven in de menubalk kun je zien wat Time Machine aan het doen is en of die bezig is.

Mocht je een NAS hebben dan kun je die ook inzetten voor Time Machine.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 12-03-2013 19:15

Peter
Doorknoper

En nog een laatste toevoeging:

Heb je een Airport Extreme, dan kun je aan de USB-poort van die Airport ook zo'n vette schijf hangen en TM gebruiken. Laat dan de eerste kopie wel s'nachts maken, want zelfs over 802.11n duurt dat nogal even....... Het voordeel daarvan is dat je nooit vergeet om de schijf fysiek aan je Mac te hangen en je kunt je TM-schijf ergens op een heel andere plek hebben liggen.

#5 13-03-2013 08:30

Coupe
Bugelaar

Dus dan heb ik ook een kopie van mijn muziek in iTunes die door TM iedere keer wordt gesynced? Op die externe Hd?

#6 13-03-2013 08:35

Peter
Doorknoper

Ja, al je data.

#7 13-03-2013 10:34

Coupe
Bugelaar

OK! Ik heb nog een externe HDD staan, met alle iTunes muziek die ik als back up gebruikte. Die heeft 250 GB, dus dat zal te weinig zijn, omdat Sypie schreef dat het een externe van 1 of 2 Tb zou moeten zijn. Daar moet ik dus ff op uit. Daarna ga ik het proberen, ik zal, for the record, ff terugkoppelen of het idd voor Dummies werkt!

#8 13-03-2013 14:19

Sypie
24/7 MacGek

Je moet natuurlijk niks, dat voorop gesteld. Het is alleen wél handig dat je even vooruit kunt. Dat is immers het voordeel van Time Machine, je kunt niet alleen de laatste versie van je werk veilig stellen maar ook eerdere versies.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#9 13-03-2013 14:23

Peter
Doorknoper

De stelregel is dat als een TM-HD 2x zo groot is als je interne HD, de gemiddelde Maccer ca 1 jaar in zijn historie kan teruggaan met TM. En dat niet alleen dag voor dag, maar aanpassing voor aanpassing. Dus als je 2x daags een aanpassing in TM hebt, kun je ca 700 stapjes terug.

#10 13-03-2013 15:23

Coupe
Bugelaar

ok, zoals ik het nu begrijp:
Met een interne HD van 80 GB is mijn 2e ext HDD van 250 Gb voldoende. Omdat ik echter ook een externe HDD 320 GB van iOmega permanent aangekoppeld heb zou het niet voldoende zijn.
Maar: mijn totale gebruikte geheugen bedraagt ongeveer 125 GB. Dan zou een externe van 250Gb dus vooralsnog kunnen voldoen? Stel dat ik over 6 maanden merk dat de HDD vol raakt, dan kan ik 'm toch formatteren met Schijfhulp, opnieuw aankoppelen en dan opnieuw met Timemachine gaan werken? Of een andere grotere HDD kopen en die aankoppelen?

Forum footer