Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#11 13-03-2013 15:29

Peter
Doorknoper

Re: Time Machine

Die externe wordt niet meegenomen in een TM. Er zijn wel andere programma's om die te "spiegelen".

Die doorlopend aangekoppelde Iomega kan trouwens ook wel problemen geven met de slaapfuncties. Ik zeg met nadruk "kan" en niet dat dit nu bij jou het geval is.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#12 13-03-2013 16:06

Peter
Doorknoper

Er zijn ook nog andere opties.

Je kunt die Iomega waarschijnlijk ook via Firewire op je Mini aansluiten??? In dat geval zou je daar ook OSX op kunnen installeren en de Mini van die schijf laten opstarten. Dan heb je wat meer ruimte als systeem-schijf.

Sluit je daarna op USB-2 of op de andere Firewire-poort weer een grote schijf aan, kan die wel door TM worden gebruikt en zal die keurig die externe in het TM-schema verwerken.

#13 13-03-2013 16:35

Coupe
Bugelaar

Ik heb op de Iomega...ff kijken...een vierkante stekker zitten met een USB teken. Daaruit gaat de USB kabel naar de platte USBstekker in de Mac Mini.
Op de Iomega zit geen firewire aansluiting denk ik, wel 3 extra USB poortjes.
Op de MacMini zit wel een Firewire aansluiting, maar dan zal ik een andere kabel moeten hebben om de MacMini met Firewire aan te sluiten op de Iomega.

Zo ziet de achterzijde van de Iomega er uit:
p17li2fdorsfp1invmm2psocj63.jpg
De achterzijde van de Mac Mini:
p17li2jmg8ec110631blj144frhh5.jpg
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 13-03-2013 15:35[/merge_posts_bbcode]

Maar wat is het voordeel van het opstarten van de Mac vanaf de Iomega? want nu heb ik op de 80Gb hdd van de Mac maar ongeveer 25 in gebruik (vraag me niet wat er allemaal opstaat, want ik zou het niet weten) .
Wel grappig is dat ik nu ook gewerkt heb, naar aanleiding van mijn vorig antwoord, met Bluetooth om mijn eigen foto van de iomega-achterkant op de mac te krijgen als bijlage. Bedankt Peter, weer wat geleerd.
Heb nog wel en vraag over de inrichting van Bluetooth, maar dat doe ik in een ander topic/hokje.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#14 13-03-2013 19:35

Peter
Doorknoper

Je hebt geen FW op die Iomega.

Het is wel duidelijk dat je je iMac eens grondig digitaal moet reinigen. Dat zal je echt een fijne, snelle en schoon werkende Mac opleveren, die niet meer uitvalt.

Kun je ook een lijst plaatsen van alle programma's die op die Mini zijn geïnstalleerd? Ik ben n.l. benieuwd of er een "zure" virus-scanner op zit, die de zaak in de war gooit.

#15 13-03-2013 19:46

Sypie
24/7 MacGek

Coupe schreef:

Op de MacMini zit wel een Firewire aansluiting, maar dan zal ik een andere kabel moeten hebben om de MacMini met Firewire aan te sluiten op de Iomega.

Heeft geen zin, want USB is dan de beperkende factor. Lekker USB-USB laten, dat kost je het minste. Daarnaast: FireWire gaat er uit, Apple is al bezig om dit te vervangen door ThunderBolt.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#16 13-03-2013 20:13

Coupe
Bugelaar

@Peter & Sypie: OK, dus geen FW en mooi met USB blijven werken. No problem, dat deed het tot nu wel. De lijst met programma's, en helaas kan ik dat nu alleen wegens gebrek aan vaardigheden door een schermafdruk te plaatsen van mijn scherm:p17lieuekp1a6gb7l1hf3dk0hs83.png
Als het goed is heb ik hier alle programma's van de Mac Mini. Een helboel Adobe dingen heb ik hier uit gehaald en naar de iOmega gezet, omdat ik daar toch nix mee doe, en verwacht dat in de toekomst ook niet te doen. Maar weggooien kan altijd nog....want oons bint zuunig, he.
Dat zijn deze:p17lif4do11vsaes6f2fg0ju6e7.png
Zeg het maar...waar ga ik fout?
Eventueel, maar dat doe ik liever niet, want nog te tricky, heb ik de schijven voor Mac Mini Mac OSX Install disc 1 en Mac OSX Install disc 2 er nog bij. Daarop staat met kleine lettertjes dat het OS 10.4.7 is en ik zit nu op 10.6.8 volgens mij, dan ga ik dus weer een stuk terug.
En ik zou ff precies moeten weten hoe een en ander moet gaan....

#17 13-03-2013 20:26

Peter
Doorknoper

Nee dat moet je niet doen. Je moet wel een 10.6 DVD zien te bemachtigen als je kunt. Of misschien zelfs een 10.7.

Maar voor gebruik van iCloud is 10.6 al net voldoende.

Ik zie niks in je lijst dat zou kunnen storen of waarvan ik dat zou kunnen vermoeden.

Ben benieuwd of hij nog steeds zelfstandig herstart nu je je rechten hebt hersteld.

#18 13-03-2013 20:40

Coupe
Bugelaar

Het zelfstandig herstarten heb ik nog niet weer meegemaakt. Maar ik ben ook benieuwd, hoewel het theoretisch natuurlijk zo zou kunnen zijn dat er een hele korte stroomstoring was, dat gebeurt hier echt heeeeel regelmatig in het dorp.
We'll see. Overigens heb ik het sleepdownproces nog steeds niet onder controle. Maar dat is een ander topic.

Je refereert overigens aan iCloud, maar dat gebruik ik niet. Dat kost per jaar 25EUR en dat vind ik een dure g(r)ap. Ik heb het idee dat mijn EURI dan ook in iClouds opgaan....

Laatst bewerkt door Coupe (13-03-2013 20:41)

#19 13-03-2013 20:48

Peter
Doorknoper

Nee, iCloud is gratis (eerste 5 GB). Is juist zo handig als je de Mail en agenda op alles gelijktijdig beschikbaar wil hebben.

#20 13-03-2013 21:01

Coupe
Bugelaar

Ok, dat ga ik nazoeken, ik las op de iPad at het 25 euri moest kosten. Nu eerst eten!

Forum footer