Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 21-08-2012 11:22

Mia
Gast

Opstarten iMac

De iMac vertoont soms bij het opstarten een map met een groot vraagteken. Dat gebeurde nadat ik Windows en Parallels verwijderd had. Niet meteen, maar na een aantal dagen. Dat is het enige wat ik kan bedenken dat het veroorzaakt heeft. Ik heb de handleiding van apple gevolgd en uiteindelijk hem weer aan de praat gekregen. Ook blijft hij af en toe hangen en dan kan je hem alleen maar met de aan/uit knop uitzetten. Maar het komt nog steeds voor, niet iedere keer maar af en toe. Toen het gebeurde had ik Snow Leopard. Inmiddels heb ik Mountain Lion er op ge

#2 21-08-2012 11:31

Sypie
24/7 MacGek

Re: Opstarten iMac

Kijk in Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf en selecteer daar je schijf waar OS X op staat. Dit kan een reden zijn dat je een vraagteken krijgt bij het opstarten.

Mocht dit niet helpen dan kun je Schijfhulpprogramma openen en kiezen voor "Schijf controleren" Wanneer er foutmeldingen komen kan het best zijn dat de harde schijf aan het defectraken is. Zorg in ieder geval voor een goede back-up van je documenten.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 26-08-2012 21:21

Mia
Gast

Voorlopig nog geen probleem gehad. Als het zich weer voordoet, zal ik jouw advies opvolgen. Je hoort/ziet het resultaat. In ieder geval bedankt.

#4 26-08-2012 21:35

Roberta
Uskoke

Maak voor de zekerheid een back-up. Spreek uit ervaring.

#5 19-09-2012 23:28

Mia
Gast

Ik heb Systeemvoorkeuren -> opstartschijf en de OS X schijf geselecteerd. Dat ging goed.
Nu het volgende probleem. De Mac blijft vanuit slaapstand af en toe hangen. Ook is dan af en toe het signaalsterkte teken van airport verdwenen uit de balk. Muis wordt een draaiend kleurenschijfje. Forseer stop geprobeerd om het desbetreffende programma, meestal mail of een v.d. browsers die open staan. Lukt niet, ook niet met cmd Q. Kan dan niets meer. Alleen gewoon uitzetten met de aan en uitknop en de steker uit het stopcontact. Dit gebeurt steeds vaker. Iemand suggesties?

Ik ben nu van plan om alles opnieuw te installeren met de meegeleverde installatieschijven.
Van alles heb ik met timemachine steeds backup gedraaid, staan op Time Capsule en ook een kopie van alle data bestanden en foto's gemaakt op een andere externe schijf.
Wat zijn de problemen, waar ik eventueel tegen aan kan lopen als ik opnieuw ga installeren.
Bij voorbaat dank.

#6 20-09-2012 09:27

Peter
Doorknoper

Dat heb ik ook gehad Mia. Draai je 10.5, 10.6 of 10.7? De laatste heeft het al een stuk minder en is zelfreparerend.

Dat probleem ontstaat als je al je caches vol hebt doordat je b.v. Youtube veel bezoekt. Ook Flash speelt daar een rol in. Apple heeft Flash verlaten en dat betekent dat er ook niks meer wordt getest met Flash.
Het is zelfs zo dat ook Mail een rol speelt. Ik gebruik iMac en laat dus de mail op de server staan om te bekijken. Dan wordt ook de lijst in mijn geheugen en caches gepropt. Bij een aantal van 1500+ berichten ingaand en ook nog eens uitgaand, op de server, krijg ik ook problemen.

- caches Safari elke paar dagen leegmaken met ? + E
- niet met 5 of 6 programma's tegelijk open werken
- Click-to-Flash extensie in Safari zetten en als het kan de flashplayer niet installeren
- aantal mailberichten in imap tot max 200 houden
- het aantal foto's in iPhoto niet over de 5000 laten komen

Het kan ook zijn dat er andere programma's van derden zijn zoals Office etx, die ook een invloed hebben op je caches en geheugen.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#7 20-09-2012 15:48

Mia
Gast

Momenteel gebruiken we 10.8.
Caches Safari elke paar dagen leegmaken met ? + E. Moet ik dan Safari openen?
Ik begrijp uit wat je schrijft dat je via webmail je mail bekijkt en op de server v/d provider laat staat, maar wat bedoel je met "ik gebruik iMac" ?  Ik gebruik mail
Click-to-Flash extentie van internet downloaden, maar hoe plaats ik hem in Safari? Flashplayer staat al heel lang op de Mac, als ik het goed heb wordt hij ook geregeld geupdated.
Hoe kan ik op een veilige manier de caches verwijderen?
Of kan ik toch maar beter alles opnieuw installeren?

#8 20-09-2012 19:33

Peter
Doorknoper

Als je Safari open hebt om te surfen gewoon ?+E en dan worden de caches geleegd.

In Mail heb je twee mogelijkheden. "imap" of "POP"

Bij imap bekijk je al je mail op de server en wordt er door de Mac voortdurend met de server gecommuniceerd. Bij POP haal je direct de berichten op van de server en staan ze dus op je Mac en gaat OSX pas weer mail ophalen zoals je het zelf hebt ingesteld.

Flash speler die geupdate is wil niks zeggen over eventuele problemen met OSX. 10.8 zal beslist ook zelfherstellend zijn. Voor de clicktoflash extensie ga je gewoon in het menu van Safari onder Safari naar de extensie-galerij en kies dan die extensie. Er zijn nog veel meer nuttige extensies die je Mac snel houden bij het surfen. Kijk wat ik daarover heb geschreven in Apple Software.

#9 17-10-2012 11:56

Mia
Gast

Ik zou nog even meedelen hoe het er mee gaat.
Het blijven hangen vanuit slaapstand heb ik verholpen door via systeemvoorkeuren naar energiestand te gaan en de sluimerstand van de computer van 15.min naar nooit te verplaatsen. Sluimerstand beeldscherm staat gewoon op 15.min.
Hij blijft niet meer hangen.
Iedereen bedankt voor zijn/haar hulp!

#10 17-10-2012 12:36

Peter
Doorknoper

Dat is wel een "harde" oplossing Mia.

Forum footer