Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 19-10-2012 14:13

Croft
Gast

Het vinden van bestanden in Finder zonder dat je de bestandsnaam weet

Finder vind erg snel de bestanden als je de naam van een bestand intikt. Maar als ik alleen weet welke  onderscheidende woorden in zo'n bestand staan, vindt Finder die niet. Is het mogelijk om Finder zo in te stellen dat die ook op inhoud ingaat?

#2 19-10-2012 21:40

michelvdb
Rondzoeker

Re: Het vinden van bestanden in Finder zonder dat je de bestandsnaam weet

Tip: Je kunt voor eender welk bestand op de Mac met Toon info Spotlight-opmerkingen toevoegen. Die meta-data werken mee als zoekcriterium.

Hier staat niets, dus iets

#3 20-10-2012 12:39

Croft
Gast

Maar dan heb je al een bestand te pakken. Maar wat als je niet meer precies weet hoe dat bestand heet maar wel weet dat er bijv. "1300GTL" in staat. Dan vind Finder het bestand niet. Is er een truc om op een andere manier te laten zoeken?

#4 20-10-2012 13:27

michelvdb
Rondzoeker

Typ in Spotlight letterlijk de term, bvb 1300GTL, die je zoekt. Spotlight zal, als de indexering goed is gebeurd, altijd dat bestand vinden.

Laatst bewerkt door michelvdb (20-10-2012 13:28)

#5 20-10-2012 14:21

michelvdb
Rondzoeker

Ook handig om te zoeken is Terminal gebruiken. mdfind is de achterliggende applicatie die de Spotlight zoekopdrachten uitvoert.

mdfind zoekterm

Voorbeeld:

mdfind 1300GTL

Het resultaat geeft je elk bestand waarin 1300GTL staat. Het pad naar dat bestand is zo af te lezen.

Laatst bewerkt door michelvdb (20-10-2012 14:22)

#6 23-10-2012 21:15

Sypie
24/7 MacGek

Verwar Spotlight niet met Finder.

Spotlight zit rechts boven in je scherm, het vergrootglaasje. Deze vindt al een heleboel bestanden, mappen en programma's voor je. Daarbij kan hij ook nog sommen uitrekenen.

In Finder zit een eigen zoekbalkje. In 10.6.8 (ik weet niet of dat onder Lion en Mountain Lion ook nog zo is) kun je rechts boven in een Finder venster ook zoeken. Wanneer je daar een zoekterm intikt kun je kiezen of je wilt zoeken in de bestandsnaam of in de inhoud van bestanden. Ik heb net even iets geprobeerd en het zoeken op inhoud werkt prima.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#7 24-10-2012 16:26

michelvdb
Rondzoeker

Spotlight zoekt zelfs in de browsercaches. Ik heb behalve enkele caches geen bestand met 1300GTL op mijn Macs. Wanneer ik 1300GTL in Spotlight invul krijg ik als resultaat enkel alle Safari-cachebestanden die naar dit onderwerp wijzen. Spotlight werkt ook razendsnel.

Laatst bewerkt door michelvdb (24-10-2012 16:28)

Forum footer